Wetenschap en ervaringen


Wetenschap en Ervaringen


Op deze pagina is veel informatie verzameld gerelateerd aan gezondheid en het gebruik van omega-3 supplementen dan wel visolie. 
Onderaan de pagina vindt je de EFSA Gezondheidsclaims en de uitleg daarover. 


Wetenschappelijk onderzoek en praktijkvoorbeelden

We plaatsen van steeds meer gezondheidsmogelijkheden, klachten en ziektebeelden wetenschappelijke onderzoeken, filmpjes, etc. op deze website. 

Voor wat betreft de samenvattingen van wetenschappelijke onderzoeken is ernaar gestreefd om zoveel mogelijk (recente) review-artikelen samen te vatten. Dat zijn artikelen waarin, op een bepaald gebied, in principe recente wetenschappelijke onderzoeken zijn beschreven. Deze artikelen geven dus een behoorlijk compleet beeld van de laatste wetenschappelijke inzichten. 

Voor zover mogelijk zijn er in onderstaand overzicht linkjes opgenomen naar de volledige tekst (full text) van de genoemde wetenschappelijke artikelen. Er zijn echter ook artikelen die niet rechtstreeks online te benaderen zijn, maar alleen via wetenschappelijke databases. Voor deze artikelen is een linkje naar de samenvatting (abstract) opgenomen. Als je meer informatie wilt over een dergelijk artikel dan kun je ons mailen.

 


Overzicht

Van de ‘blauwe onderwerpen' hieronder is al informatie opgenomen en daar kun je op ‘doorklikken’.



EFSA Gezondheidsclaims

Allereerst is hieronder opgenomen welke officiële gezondheidsclaims van toepassing zijn op het gebruik van omega-3 vetzuren. 

Er bestaat een Europese wet over gezondheidsclaims. Deze wet bepaalt welke beweringen over gezondheidsvoordelen zijn toegestaan wanneer je specifieke producten aanprijst op bijvoorbeeld een website, verpakking of in brochures. 

Onderstaande gezondheidsclaims zijn goedgekeurd door de EFSA (European Food and Safety Authority). Alle goedgekeurde gezondheidsclaims voor producten of stoffen zijn wetenschappelijk getoetst door de EFSA. 


Goed voor het hart

Dagelijkse inname van 250mg DHA en EPA draagt bij aan een normale hartfunctie.


Goed voor de hersenen

Dagelijkse inname van 250mg DHA draagt bij aan een normale hersenfunctie. Bij zwangere en borstvoedende vrouwen: inname van 200mg DHA bovenop de dagelijkse inname van 250mg. EPA en DHA draagt bij aan normale hersenontwikkeling van baby’s en van kinderen die borstvoeding krijgen.


Goed voor het zicht 

Dagelijkse inname van 250mg DHA draagt bij aan behoud van normaal zicht. Voor kinderen tot 1 jaar is dat 100mg DHA.


Goed voor het immuunsysteem

Dagelijkse inname draagt bij aan het normaal functioneren van het immuunsysteem.


Goed voor bloeddruk en triglyceriden level

Dagelijkse inname van 2g tot max 5g DHA+EPA draagt bij aan behoud van een normale bloeddruk en triglyceriden levels. 


Goed voor de spierfunctie

Dagelijkse inname draagt bij aan een normale spierfunctie. 


Voor wat betreft de Vitamine D3 die aan de olie is toegevoegd:

Goed voor spieren, bloed, botten en immuunsysteem

Vitamine D3 draagt bij aan een normale spierfunctie, absorptie van calcium en fosfor voor onderhoud van normale botten en tanden en een normale werking van het immuunsysteem.




Powered by webXpress